Při psaní textů zapni mozek

Copywriting, to nejsou jen texty pro prezentační web. Čas od času klienti požadují odborné články či recenze z oblasti literatury, kdy je samozřejmostí fakticky správný obsah článku. A protože copywriter si musí umět vždycky poradit, stačí najít ten správný zdroj informací.

Kde hledat recenze knih

Spousta z nás má své studentská léta dávno za sebou. A co si budeme nalhávat – odchodem ze školní třídy se těžce nadřené informace z hlavy postupně vytrácejí. Paměť je tedy třeba nahradit správným zdrojem a rozšířit si obzory. Já pro podobné případy využívám čtenářský deník Zapni mozek, kde lze o autorovi a obsahu knihy čerpat naprosto spolehlivé informace.

 

Pro zajímavost – rozsáhlý čtenářský deník Zapni mozek obsahuje aktuálně okolo 180 děl a musím smeknout – knihy jsou zpracovány opravdu pečlivě. Žádná vata, žádné kopie z webu, zkrátka unikátní texty jako výborný základ pro originální a faktické články.

Informace o autorovi knihy

Pokud jsem měl potřebu např. citovat autora a hledal jsem relevantní informace z oblasti literatury, pak mne čtenářský deník Zapni mozek nikdy nezklamal. Nakonec se můžete sami podívat, jak pečlivě jsou zpracovaná nejznámější díla od Karla Čapka. Mimochodem můj oblíbený autor je Edgar Allan Poe a jeho horory nebo strašidelné povídky.

Jak se píše recenze knihy

Chci napsat recenzi na knihu a zjišťuji, že to není vůbec jednoduché, jak se původně zdálo. S tímto tvrzením asi bude souhlasit většina autorů. Teď nemyslím dodržení náležitosti recenze jako úvod, informace o autorovi, charakteristika díla nebo ústřední postavy. Na mysli mám použití správných jazykových prostředků, stylistiky a vyjádření dějové linie.

Čtenářský deník Zapni mozek pro mne není jen zdroj kvalitních informací. Protože úroveň zpracování děl zde odpovídá minimálně požadavkům státní maturity, beru jej také jako místo, kde se lze poučit a rozvíjet své dovednosti.

P.S.

Možná je tato úvaha ve stylu PR. Svým názorem chci autorům studentského magazínu Zapni mozek poděkovat, jak jinak to udělat?

Správný obsah webu z pohledu copywritingu

Rozhodně tu nechci omílat zásady copywritingu, ale protože poměrně často klientům vysvětluji, co je pro správný obsah webu důležité, nebude na škodu si některá pravidla copywritingu připomenout. Také proto, že Google čas od času mění názor na váhu některých faktorů.

Zajímavý obsah webové stránky upoutá

Lidé čtou webovou stránku těkavě: očima ji prolétnou a pokud nenajdou do několika vteřin nějaký zajímavý záchytný bod, stránku opustí. Nejzajímavější informace z odstavce by měla obsahovat první věta. Pokud čtenáře zaujme, bude ve čtení pokračovat.

Jak upoutat návštěvníka webu? Copywriter používá nástroje:

  • poutavé webové nadpisy,
  • odrážkové seznamy,
  • struktura textu,
  • klíčová slova,
  • zvýraznění.

Webový text musí být přehledný, důležité informace musí být vidět na první pohled.

Používání klíčových slov – keywords

Optimalizovaný obsah pro vyhledávače. Copywriter používá přesně ta slova, která návštěvníci zadávají. Existují nástroje a aplikace, které pomáhají určit klíčová slova pro konkrétní webovou stránku. Četnost a vhodné použití klíčových slov v textu v různých pádech, jejich zvýraznění, použití v odkazech nebo v URL – je mnoho způsobů, jak klíčová slova použít. Klíčová slova jsou zkrátka pro systém vyhledávání na internetu klíčová…

Stylistika a korektura a opravy chyb v textu – seo copyediting

Webový text bez chyb. Majitelé webu si někdy píší webové texty sami. Aniž si to uvědomují, často je to velmi poznat: popis nabízených služeb svými slovy je někdy laděn až hovorově, chybí klíčová slova, text není strukturovaný, obsahuje překlepy atd. Takový webový text není čtivý pro návštěvníky a rozhodně není srozumitelný pro vyhledávače. Webové stránky jsou zbytečně odsunuty na nižší pozice.

Copyediting představuje kompletní opravy webových textů:

  • zjednodušení obsahu,
  • doplnění o výzvu k akci,
  • kontrola hustoty klíčových slov,
  • použití vhodnějších slovních pádů,
  • oprava a doplnění metapopisů stránky,
  • vnitřní prolinkování webových stránek,
  • přirozenost – opravy krkolomných pasáží textu,
  • zkrácení textu – vypuštění zbytečných slov a vět,
  • doplnění a oprava nadpisů, kontrola relevance z textem,
  • jazyková korektura, odstranění pravopisných chyb a překlepů a další.

Copywriting a výběr marketingové strategie

Marketing ve webovém textu rozhodně nesmí chybět. V oblasti copywritingu se obvykle používají metody:

  1. Princip obrácené pyramidy – hlavní sdělení v úvodu textu (také v úvodu každého odstavce), méně důležité informace ke konci.
  2. Model AIDA – používá se v reklamně a copywritingu. Představuje 4 kroky, lépe řečeno 4 navazující etapy:
  • A – attention – upoutání pozornosti,
  • I – interest – vzbuzení zájmu o produkt či službu,
  • D – desire – vytvoření touhy tento produkt vlastnit,
  • A – action – výzva k akci podněcující nákup nebo využití služby.

Obsah stránek e-commerce a konverze

Konverze webu. Jako konverze se označuje skutečnost, kdy se stal z návštěvníka zákazník. Pokud opouští návštěvníci vaše webové stránky bez nákupu, něco je špatně. Lidem, kteří si chtějí koupit váš produkt nebo službu nestačí pouhý popis produktu, rádi se dozvědí něco navíc. Běžný zákazník není ve vašem oboru podnikání odborníkem a v nabídce se nemusí dobře orientovat. Nakoupí tam, kde získá ty pravé informace, kde jej webový text zaujme, kde cítí vstřícný přístup, kde získá důvěru k firmě. Text je to jediné, co dokáže zákazníka navnadit, zaujmout a prodat. Copywriter je prodavač, který dovede zákazníka k cíli, tedy k nákupu produktu či využití služeb.

Používáte účinné prodejní texty?

Webový text musí umět prodat. Zkuste se zamyslet nad tím, zda váš webový obsah odpovídá prodejnímu textu. Zkuste odpovědět na následující otázky:

  • Jaký je cíl textu?
  • Obsahuje výzvu k akci?
  • Vede obsah zákazníka k cíli?
  • Vzbuzuje text důvěru k firmě?
  • Obsahu je text analyzovaná klíčová slova?
  • Na jakou cílovou skupinu je text zaměřen?
  • Obsahuje text důležité informace pro čtenáře?
  • Je obsah pro návštěvníka zajímavý a přehledný?

Síla textu je v jeho jednoduchosti!

Používejte jednoduché věty. Zkuste se na obsah webu podívat očima zákazníka – je text jednoduchý, přehledný a přátelský?

  • Buďte přesvědčiví.
  • Zkuste být neformální.
  • Vyvarujte se dlouhých souvětí.
  • Používejte fotografie nebo grafiku, obsah oživte.
  • Zjednodušte text, raděj použijte odkaz na minisitexs, blog apod.

Pokud si nejste jisti, zda je váš webový obsah správný, nechte si text zkontrolovat. Může se jednat třeba jen o pouhé drobnosti, které jste přehlédli. A nakonec budete mile překvapeni, že i malá změna přinese výsledky nad očekávání.

Update algoritmů Google a originalita popisek zboží u e-shopů

Zdá se, vypuštěná zvířátka Google Panda a Penguin zatím český internet nějak zvlášť neohrožují. Zřejmě proto majitele mnoha e-shopů používání duplikovaných popisů zboží nějak netrápí.

Jak možná víte, Google ohlásil v polovině dubna 2012 update algoritmů Panda a Penguin, čímž poslal mnohé PR weby do kytek. Co jsem se všiml, shodil jim PageRank klidně ze 4 na 0, a to bez mrknutí oka. Proč? Trest za duplicitu textů – o důležitosti publikace originálních textů se mluví pořád, ale kdo s tím bude lámat hlavu, že?

Takže způsob linkbuildingu pomocí PR webů dostal ránu, ale co teď? Zdá se, že čím dál oblíbenější budou produkční minisites. Pro klienta je miniweb levné řešení a z odborného textu se čtenář o produktu dozví mnoho zajímavého. Navíc prolinkování s obsahově relevantním obsahem je přece to, co potřebuje.

Neoriginální popisy zboží – problém mnoha e-shopů

Jde o to, že Google považuje neoriginální texty za spam, což podle mého názoru zamíchá v SERPu kartami také u mnoha e-shopů. Stačí se podívat např. do srovnávačů cen. Snad 99 % e-shopů má u zboží naprosto shodné popisky. Není tedy neustále kopírovaný popis zboží spam? Nebylo by rozumné začít používat originální popisy zboží pro e-shopy dřív, než stránky potrestá Google?

Myslím, že ztráty spojené s propadem pozice e-shopu budou daleko vyšší, než včasná oprava popisů zboží, ke které bude muset stejně jednou dojít. Naštěstí si tuto situaci začínají mnozí obchodníci sami uvědomovat. Zájem o originální texty pro firemní minisites nebo copyediting (opravy textů) popisek zboží u e-shopů narůstá. Váhavci budou mít asi smůlu.

Extrémní SEO a zdravý rozum

Každý, kdo je na volné noze ví, že každý den není svátek. Někdy ale i v takové chvíli rozum zavelí, že bude lepší zakázku odmítnout a užít si volného dne. I když zadarmo.

Rozhodně tu nechci do světa vypouštět žádná moudra o psaní textů. Copywriting ale nabízí příležitost setkat se z řadou zajímavých názorů zákazníků, kteří žádají něco, co se prostě nedělá.

Extrémně žádné SEO texty – úvaha druhá

Když jsem napsal svoji první úvahu Továrna na copywriting, měl jsem na mysli fakt, že rozdíl mezi copywriterem, který se domlouvá přímo s klientem a zprostředkovatelem, který si nechává psát levné texty a pouze je zdraží a prodá, je až propastný. Není mi až tak jasné, k čemu slouží texty za bratru 50 Kč/NS, a které mají pro čtenáře málokdy nějakou informační hodnotu. O tom, že nemají přínos ani pro vyhledávače, snad není třeba psát.

A do třetice – přeoptimalizovaný text

A jsem u jádra pudla. Dostal jsem poptávku na vytvoření seo webových textů (jednalo se o poskytování služeb), které měly podle slov klienta dostat jeho web na přední příčky vyhledávače. Optimalizace webu samozřejmě není jen o textu, ale pokud je webový text napsán správně, je optimalizován na daná klíčová slova atd., vyhledávači se bude líbit. To si klient velmi dobře uvědomoval.

Požadavek klienta zněl: „vytvořit seo texty pro vyhledávače, prošpikovat je klíčovými slovy. Je mi jedno, jestli to bude někdo číst, chci být v SERPu na první pozici. Navíc vytvořím reklamní odkaz na Váš web.“

Klient tedy sám věděl, že webový text, kde se budou příliš často opakovat klíčová slova, bude pro návštěvníka naprosto nezajímavý až nečitelný.

Ne, špatné texty netvořím…

Úvaha tedy zní: Jakou má přeoptimalizovaný text hodnotu? Technicky, uživatelsky? Nabídnutá cena za NS poměrně velkorysá, ale… Nebudu porušovat zásady copywritingu a nepůjdu proti zdravému rozumu.

Inzerce: Náš tým copywriterů nabízí kvalitní texty

Pomalu a špatně. Nebo rychle a ještě hůř. To bývá poměrně častá reakce zákazníků, kteří si nechali napsat texty na míru v tzv. továrně na články. Sám jsem nějak začínal a vím, jak to chodí.

Takhle se články nepíší

Co mám na mysli? Myslím tím společnosti, které nabízejí napsání článků a webových textů na jakékoli téma a pak hledají pisálka, studenta nebo kohokoliv, který tyto texty „za hubičku“ vytvoří. Zmíněná společnost se samozřejmě prezentuje jako profesionální, nasadí si odpovídající ceny a těší se, jak bude pouhým přeposíláním vydělávat. A klient? Ten se mnohdy nestačí divit.

Problém je nejen v kvalitě obsahu, ale i v komunikaci, v (ne)předávání informací přes třetí osoby. Jak může vzniknout dobrý text, když jeho autor vůbec netuší co je cílem klienta? Jak mohou společně dolaďovat detaily, když spolu nesmí komunikovat? A vlastně proč taky? Pisálek dostal „pade“ na cigárka a už sedí na pivu. Jeho totiž nějaká účinnost textů nějak netrápí…

Ideální je, pokud je copywriter a klient v přímém kontaktu.

Jak vznikají úspěšné texty? Chce to čas.

Pokud zprostředkovatel nebo klient tlačí na příliš nízké ceny, autor textů nemá dostatek prostoru k nastudování tématu, nemá čas nechat texty odležet, vrátit se k nim, odstranit z nich vatu a doladit je. A to je řeč o pouze PR článcích. Texty pro webovou prezentaci jsou úplně jiné téma…

Pokud se mám vrátit k nadpisu, je jasné, že už jeho samotná formulace je špatně. Student nebo řekněme externí redaktor, který si psaním pouze přivydělává, nemá takovou praxi. Nemůže znát například technické zásady pro formátování textů nebo používání marketingových prvků. Nebo že by večer u pivka studoval, jak vypadá správný tvar anchor textů?

Touto úvahou jsem se rozhodně nechtěl nikoho dotknout. Kdo ví, o čem je řeč, tomu netřeba dál nic vysvětlovat. Pro mnohé budiž tento příspěvek varováním a ponaučením. Dříve než se rozhodnete pro společnost, která nabízí psaní článků, žádejte reference, ukázky článků nebo si nechejte někoho doporučit

PR články a zpětné odkazy v dnešní době – dobře nebo špatně?

PR články představují principiálně účinný reklamní prostředek, za jehož pomoci lze potencionální zákazníky čtivou formou informovat o nabízených produktech či službách. Smyslem PR článků by ale měla zůstat podpora prodeje.

Public relations dostalo v tomto ohledu pěkně na frak. Budování vztahů s veřejností? Většina PR webů dnes zveřejní jakýkoliv blábol, nezajímá je ani originalita textů. Ani návštěvníky takové PR články nezajímají, nečtou je. Přesto se každý den produkují a zveřejňují další a další články na stovky (mnohdy dost pochybných) PR webů. Vždyť se dají napsat PR články tak levně. Je přeci jedno, že jsou zbytečné nebo neoriginální. Nebo ne?

I levné PR články jsou užitečné. Alespoň zatím.

Hlavním smyslem PR má být podpora prodeje, budování vztahů s veřejností. U nás je to trochu jinak – na českém internetu se hraje oblíbená hra – honba za zpětnými odkazy. Čím víc, tím lépe. Zatím jsou i tyto zpětné odkazy z textu užitečné. Mají svoji váhu, fungují, pomáhají webu získat lepší pozice v SERPu, tak proč ne.

Google dává jasné signály, že se zajímá o originalitu textů a umístění článků. Nakonec to platí pro webové texty obecně – prioritou je kvalita obsahu, ne kvantita. Google Penguin (podobně jako Panda) prochází weby, dívá se, hodnotí… Dívá se na to, s kým a čím je vaše webová prezentace propojena. Naštěstí český internet stojí trochu v ústranní jeho zájmu. Zatím.

Myslete na budoucnost

Vidím-li na webu nabídku „odborníků na linkbuilding“, která hlásá, že váš PR článek umístí na 50 webů, a vy získáte rázem 150 zpětných odkazů, mám chuť k diskuzi. Pokud si přečtu PR článek, který nabádá čtenáře k nákupu pobytu u moře, protože na pláži je písek a v moři různé ryby, je mi až k pláči. Než-li 50 takto bezcenných článků, to raději nic.

Jaký je závěr? PR weby nebo linkfarmy fungují, odkazy z článků se počítají. Google je nemá rád, Seznam to nějak neřeší. Každopádně si poskytovatele služeb vybírejte, zeptejte se kam PR články umístí, a pokud si jich necháte zveřejnit třeba 50, ptejte se, zda je alespoň pozmění. Platí totéž jako u webových textů: všeho s mírou, používat rozum. Žádejte PR články, které mají smysl, které vaši prezentaci nestáhnou ke dnu.